fredag 27 december 2013

Restaurang med bebis och den där sömnen

Ikväll bjöd min familj ut oss på Kinarestaurang, mycket trevligt! Sist vi var på restaurang med Emilio var han nog 4 månader och satt i sin bumbo och somnade sen i min famn. Nu är han ju dubbelt så gammal så då blir det lite annorlunda. Han sov tyvärr inget innan vi åkte så han var lite småtrött. Satt i barnstolen och lekte med sina leksaker och pappas snusdosa. Efter ett tag tröttnade han och vi turades om att ha honom hos oss. Då var han nöjd igen! Det var bara ett annat sällskap där och de hade också en liten pojke på kanske 2 år. Han och Emilio hade lite kul åt varann:) Vi var iväg rätt länge så Emilio fick kråla runt lite på golvet och smaka lite räkchips. Han fick vara uppe senare än vanligt idag men var så himla duktig! Jag blir alltid så stolt när vi är iväg med honom. 

Idag har jag funderat mycket på sömn. Den där sömnen som man VET är dålig när man har barn men som man ändå strövar efter in i det sista. Jag vill bara få sova på nätterna! Jag vill så gärna. Från att ha ätit ett par gånger per natt och somnat om med detsamma till att vakna flera gånger och inte ens nöja sig med mat så känner jag att mitt mått är rågat nu. I alla fall känns det så idag. Jag vet att det inte är något ovanligt men jag känner bara att jag vill försöka göra något åt saken. Men vad ska man göra? Jag vet att jag inte ha ork nog när det väl gäller på natten att vara stenhård mot honom och t.ex neka honom mat. Men nu när jag ändå sover dåligt kan jag ju lika gärna försöka att göra det av en anledning. Jag tänker mig att verkligen försöka få honom att känna sig trygg och lugn och somna utan mat in i det sista. Så kanske han inte vill vakna mer till sist om ett tag? Vad tror ni? Hur har ni fått era änglar att sova bättre? Hoppas att det finns barn som sker bra trots samsovning för det tycker vi är så mysigt!

4 kommentarer:

  1. Vår kille har sovit bra sedan födseln och slutade helt med nattmålen vid 8 månader, han valde det helt själv så det var inget jag "tvingade" fram. Nu däremot, när han är 20 månader, sover han som en kratta de flesta nätter. Det tar runt en timme att natta honom på kvällen och det är många protester under den timmen trots att han är blixtertrött. På natten sover han oroligt och drömmer mycket, vissa nätter vaknar han och är pigg i flera timmar. Då vill han upp och leka :)
    I ditt fall blir det säkerligen bättre med tiden, och vi fick det sämre. Måtte det vända någon gång!
    Vaknar alltif runt halv sex på mprgonen och då är det dags att stiga upp. Suck!

    SvaraRadera
  2. Amina är ju lika gammal som emeilio! Hon hat alltid sovit bra på nätterna! Men nu sista tiden sover hon hela nätter! Vi ger gröt som sista mål innan läggning runt 18-18:30 sen innan kah ska lägga mig ger jag henne välling! Har köpt både gröt och välling för 8 mån mer mättande! Päronvälling får hon! Har aldrig haft henne i säng mellan oss där sover stora syster 2 1/2 år :) ge honom vatten när han vaknar vänta med att erbjuda mat! Kanske bättre att maken din tar honom så känner han inte lukten av mamma och mat

    SvaraRadera
  3. Blöjor,barnmat.välling mm,med hemleverans direkt till dörren över hela Sverige.

    NU ÄVEN MED BYXBLÖJOR OCH BLÖJTÅRTOR

    www.blojbudet.se

    SvaraRadera
  4. Ja den där sömnen alltså ... För oss vände allt när Svea började äta mat och blev ordentligt mätt på dagen. Ett sista mål välling innan läggdags, sen står hon sig fram till 04 på morgonen. Kan ni truga i Emilio mer mat på dagen kanske?
    Jag är också noga med att lägga tillbaka Svea i sin egen säng efter nattmålet för hon sover så mycket bättre där. Annars vaknar hon stup i kvarten när hon ligger bredvid mig så det har vi helt lagt ner. Kan du kanske tänka dig att sova utan Emilio ändå?
    Lycka till!

    SvaraRadera