söndag 1 december 2013

El Greco

Idag invigde jag den nya stavmixern. Jag köpte en OBH Nordica piano black. Det var verkligen smidigt att mixa med den istället för att dra fram hela matberedaren. Det blev två olika maträtter idag: Kyckling med potatis och morötter, och kyckling med potatis och majs. Jag kryddade dom lite olika och blev själv väldigt nöjd. Gjorde även efterätt på banan och jordgubbar, mumma!

Men det viktigaste är ju att lillen tycker det är gott. Och det gjorde han..väl...typ.. När han väl öppnade munnen så åt han minst (eller var det max?) 10 skedar. Så rös han typ när han svalde men det var nog för att det var så oerhört gott. Men jag tänkte att han nog bara vill ha flytande föda idag eftersom han inte ville ha gröt heller imorse. Men när det kom till efterätten så ville han bara ha mer och mer. Så jag körde en fuling och blandade maten och efterätten, och det gick faktiskt hem även om det var en konstig kombo.

Jag tog det lite lugnare med kryddorna idag än förra veckan. Lillen har blivit kallad El greco här hemma eftersom han rapat vitlök hela veckan, haha!


3 kommentarer:

  1. Hej! :) jag är också inne i lagamat träsket till min 7 månader dotter och undrar vad du har i för kryddor? Och hur gör du med kycklingen, steker lr kokar man den? Behöver lite tips :) trodde nämligen att man inte fick krydda maten:S vet inte vart jag fått de ifrån men de stämmer nog inte.
    Mvh Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag har hunnit göra fel ganska många gånger när det kommer till maten haha, men jag har lärt mig att man alltid ska koka all mat innan de är 1 år. Stekytan är svår för magarna att smälta. Och man kan krydda med alla kryddor förutom salt (inte heller t.ex grillkrydda osm innehåller salt). Sen ska man nog inte göra det för starkt..:) Jag använder typ paprikapulver, lökpulver, lite peppar, basilika, oregano. Testar lite lika tills det blir gott:)

      Radera
  2. Tack för svar! :) menar de kan ju vara gott om de smakar lite också, hihi ;) men då vet jag att jag kan krydda lite iaf :)

    SvaraRadera