tisdag 3 december 2013

Mellanmål till bebisar

Jag tycker faktiskt det är riktigt skoj att göra mat till Emilio. Visst, han öppnar ju knappt munnen första gången han ska prova en ny rätt men efter en stund, eller nästa gång, äter han med glädje. Tar ju ett tag att vänja sig:) Men när det kommer till efterätt och mellanmål har jag inte gjort så mycket själv. Jag har köpt mycket fruktpuréer, de som det är 100% frukt i. Och Emilio ammar ju oftast som mellanmål eftersom jag vill hålla mjölkproduktionen igång. Men när vi är iväg ju har han otast svårt att komma till ro vid amningen, och det är ju smidigt att mata honom om man ändå sitter och t.ex fikar. Jag har haft lite svårt att komma på vad man kan göra till mellis och efterrätt. Gröt äter han ju till frukost och det känns för mättande. Jag har testat lite saker själv och fått lite tips från andra mammor. Här är en lista med förslag:

  • Bröstmjölk/ersättning. Från bröst eller i flaska.
  • Smörgås med smör/leverpastej. Låt bebisen ha stora bitar att hålla själv och sutta på eller skär i små kuber.
  • Mosa 1 avocado och 1 banan. Räcker till ett par portioner. Tillsätt jordgubbar för att det ska bli efterrätt.
  • Mosa 1 mango och 1/2 banan. Fungerar både som mellis och efterrätt. Jag testade detta idag och Emilio älskade det! Räcker till några portioner.
  • Äggröra. Stek vispade ägg en kort stund så att det är väldigt sladdrigt och knappt någon stekyta, eller ställ in blandningen i mikron.
  • Äppelmos. Koka äpplen och ev päron och mosa ihop.
  • Plättar/pannkaka-tror jag! Blanda ägg, mjölk, mjöl och ev mosad potatis och stek lätt. Ej salt! Barn under 1 år ska inte få i sig mjölk som dryck och ska undvika för stora mängder fil och yoghurt. Får de i sig för mycket mjölkprodukter, som bara innehåller lite järn, ökar risken för att de inte orkar få i sig annan mat som är järnrik (enligt Livsmedelsverket). Jag har frågat min barnmorska om de får äta mat som innehåller mjölk och det sa hon gick bra. Jag tror alltså inte det är någon fara att äta lite av geggiga pannkakor eller plättar-men rätta mig gärna om jag har fel!  
Kom gärna med fler förslag på mellanmål och egna efterätter!

2 kommentarer:

  1. 1 Apelsin och 1 banan mixa tms. Min son älskar detta och om man låter den stå en stud så stelnar det lite och det blir riktigit gott.
    1 apelsin och 1 banan och några jordgubbar eller hallon mixa. det blir super gott det med.
    lingon, banan, äppel, apelsin. Jag kokar lingonen och äppeln sen mixar allt tms.
    smörgås rån med riktigt smör utan salt. eller utan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, gott med apelsin kan jag tänka mig. Det ska jag prova, nu lagom till jul och allt när de är så saftiga!

      Radera